Перейти до основного вмісту

Вимоги до методу

Основні вимоги до використання методу проектів
1. Наявність значущої в дослідницькому, творчому плані проблеми / задачі, що вимагає інтегрованого знання, дослідницького пошуку для її рішення (наприклад, дослідження демографічної проблеми в різних регіонах світу, створення серії репортажів з різних регіонів країни, інших країн земної кулі по одній проблемі, які розкривають певну тему; проблема впливу кислотних дощів на навколишнє середовище чи розміщення різноманітних галузей промисловості в різних регіонах, тощо).

2. Практична, теоретична, пізнавальна значущість передбачуваних результатів (наприклад, доповідь у відповідні служби про демографічнийстан даного регіону, фактори, що впливають на цей стан, тенденції, що простежуються в розвитку даної проблеми; спільний випуск газети, альманаху з репортажами з місця подій; план заходів з охорони лісу в різних місцевостях, спільне твір декількох учнів, сценарій шкільного спектаклю і т. д);
3. Самостійна (індивідуальна, парна, групова) діяльність учнів.
4. Визначення кінцевих цілей спільних / індивідуальних проектів;
5.Определеніе базових знань з різних областей, необхідних для роботи над проектом.
6. Структурування змістовної частини проекту (із зазначенням поетапних результатів).
7. Використання дослідницьких методів:
• визначення проблеми, що випливають з неї завдань дослідження;
• висування гіпотези їх рішення, обговорення методів дослідження;
• оформлення кінцевих результатів;
• аналіз отриманих даних;
• підведення підсумків, коректування, висновки (використання в ході спільного дослідження методу "мозкової атаки", "круглого столу",статистичних методів, творчих звітів, переглядів, тощо).
Останнє особливо важливо, так як ставиться як би до технології проектних методів. Не володіючи досить вільно дослідними, проблемними, пошуковими методами, вмінням вести статистику, обробляти дані, не володіючи певними методами різних видів творчої діяльності, важко говорити про можливість успішної організації проектної діяльності учнів . Це як би попередня умова успішної роботи за методом проектів. Крім того, необхідно володіти і технологією самого проектного методу. 
Самий складний момент при введенні у навчальний процес дослідницьких проектів - організація цієї діяльності, а особливо - підготовчий етап. Вчителю при плануванні на навчальний рік має виділити провідну тему (розділ) або декілька тем (розділів), які будуть «винесені на проектування». Далі необхідно сформулювати 15-20 як індивідуальних, так і групових тим на клас, робота з яким вимагатиме присвоєння учнями необхідних за програмою знань і формування необхідного досвіду. Бажано диференціювати теми за ступенем складності, але це зовсім не обов'язково. Учень повинен мати можливість вибрати тему проекту, організаційну форму його виконання (індивідуальна та групова), ступінь складності проектувальної діяльності.
Чіткість організації проектування визначається чіткістю і конкретністю постановки мети, виділенням планованих результатів, констатацією вихідних даних. Вельми ефективним є застосування невеликих методичних рекомендацій або інструкцій, де вказуються необхідна і додатковалітература для самоосвіти, вимоги педагога до якості проекту, форми і методи кількісної та якісної оцінки результатів. Іноді можливо виділити алгоритм проектування або інше поетапне поділ діяльності.
Вибір тематики проектів у різних ситуаціях може бути різним. В одних випадках ця тематика може формулюватися фахівцями органів освіти в рамках затверджених програм. В інших, висуватися вчителями з урахуванням навчальної ситуації зі свого предмета, природних професійних інтересів, інтересів і здібностей учнів. По-третє, тематика проектів може пропонуватися і самими учнями, які, природно, орієнтуються при цьому на власні інтереси, не тільки чисто пізнавальні, а й творчі, прикладні.
Тематика проектів може стосуватися якогось теоретичного питання шкільної програми з метою поглибити знання окремих учнів з цього питання, диференціювати процес навчання. Частіше, однак, теми проектів, особливо рекомендовані органами освіти, відносяться до якогось практичного питання, актуального для практичного життя і разом з тим, що вимагає залучення знань учнів не з одного предмета, а з різних областей, їх творчого мислення, дослідницьких навичок. Таким чином, досягається цілком природна інтеграція знань.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Публікації учня

Створення публікації учня На даному етапі я  розповідаю  учням про те, що існує різні види друкованих видань: Афіша  -  реклама , одностороннє листове видання, великоформатне. Брошура  - неперіодичне видання, в м'якій обкладинці, у вигляді скріплених або склеєних аркушів. Буклет (Booklet)  - як правило, багатобарвне видання, віддруковане на одному листі, сфальцьовані будь-яким способом в два і більше згинів (гармошкою, дельтоподібним, з поперечним фальцем і т.д.). Звичайно застосовуються дна методу фальцювання: гармошкою, коли кожен наступний згин направлений у бік, протилежний попередньому, і  серветкою  - згини направлені в один бік (для рекламних листків, проспектів, путівників). Ось він і буде нас цікавити.

Історія методу

Трохи про історію методу проектів.   Метод проектів не є  принципово  новим у світовій практиці.  Він  виник ще на початку нинішнього століття в США. Його називали також методом проблем і пов'язувався він з ідеями гуманістичного напряму у  філософії  та освіті, розробленими  американським   філософом  і педагогом Дж. Дьюї, а також його учнем В. Х. Кілпартиком.